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            2019학년도 제 1학기 일반대학원 학위청구논문 심사 안내 

1. 주요일정 및 관련 사항

- 학위청구논문 심사를인터넷으로 신청하고 서류제출기간에 관련서류를 소속학과 행정실에 제출

- 인터넷 신청을 하지 않은 경우 학위청구등록금 및 심사료 고지가 불가하오니 반드시 인터넷신청을 해야 함
. 학위청구논문 신청 자격 요건
 

구분 석사 박사 석·박사통합
수료요건 전공과목 24학점
연구지도 8학점
지도교수지정과목
전공과목 36학점
연구지도 8학점
지도교수지정과목
전공과목 54학점
연구지도 16학점(12학점)
지도교수지정과목
취득예정도 가능함
논문제출자격요건 외국어시험 및 종합시험은 요건을 충족하여 합격해야 함
인권과 성평등 교육 수강한자 (2017년 1학기 입학자부터)
  SCI급 국제저명학술지나 한국연구재단 등재지(비자연계의 경우 등재후보지도 가능) 게재 증명서(혹은 acceptance letter) 1부(2009년 9월 입학자부터)
학과내규 충족
논문 제출연한 입학년도로부터 6년 이내 입학년도로부터 10년 이내 입학년도로부터 12년 이내

※ 인권과 성평등 교육 수강 방법 : 블랙보드 접속 > 코스검색→[법정의무] > [대학원생]코스ID 클릭 후 등록 > 인권과 성평등 교육' 코스에서 해당 교육 수강 가능
[문의] 블랙보드 시스템 이러닝지원팀 02-3290-1585

. 학위청구논문 심사 인터넷 신청기간 : 4 15() ~ 18() 16:00

 . 신청방법 : 포탈로그인 > 학적/졸업 > 논문심사 > 학위청구논문심사 신청

 . 등록금 납부기간(학위청구등록금) : 5 1() ~ 2() 16:00

1) 수업료의 7% 또는 (정규등록기간 2% 선납자)수업료의 5% 추가납부

2) 학위청구논문 수료연구등록금은 학위청구논문 심사 인터넷신청을 한 학생만 납부할 수 있음

3) 정규학기 재학생의 경우 별도의 추가등록이 필요 없음(*수료생은 필히 학위청구 등록하여야 함)

 . 심사료 납부기간 : 5 1() ~ 2() 16:00

 . 심사료

1) 인터넷심사신청 기간에 신청을 하고 심사료 납부기간에 심사료고지서를 출력하여 가상계좌로 납부함

2) 고지서출력(심사료 납부계좌 확인):포털 > 학적/졸업 > 학위청구논문 심사신청 > 심사료고지서출력

    ; 학위청구논문심사신청에서 신청대상자가 아니라고 뜨는 경우 인터넷브라우저 모두 종료

     (창을 완전히 닫은 뒤) 한 뒤 다시 로그인 해야 함

단과대학 은행 계좌번호
의과대학 하나 576-910003-93105
세종캠퍼스 하나 670-910018-45805


3) 의과대학 및 세종캠퍼스 소속의 학과는 가상계좌가 아닌 지정된 계좌로 납부하며, 입금 시 입금자명을 성명+학번 끝 3자리로 함
 
2. 논문심사신청서류 제출
. 제출기간 : 4 15() ~ 18()
나. 제출서류 : 아래의 논문 및 서류를 소속학과 행정실(경영본관 305호)에 제출
1) 심사위원 추천서 및 심사위원 명단은 지도교수님이 작성
2) 심사신청서에 담당자 확인은 소속학과 행정실에서 확인
3) 심사용 논문 1부는 지도교수님께 직접 전달, 나머지는 소속학과 행정실에서 심사위원들에게 전달함
4) 논문심사신청서는 인터넷 신청 후 출력
5) 심사신청서 및 첨부파일을 모두 소속학과 행정실에 제출하면 소속학과행정실에서는 안내문과 심사용
논문을 심사위원장과 심사위원에게 전달함
 

구 분 석 사 박 사 비 고
심사용 논문 - 지도교수 각 1
- 소속학과행정실 2
- 지도교수 각 1
- 소속학과행정실 4
가제본 논문







심사신청서 인터넷 신청 후 출력  
제출승인서   - 추천요지는 지도교수가 작성
- 지도교수, 학과주임날인
별도양식
심사위원추천서 - 추천은 지도교수가 함
- 지도교수, 학과주임 날인
별도양식
외부심사위원
주소록
인적사항, 은행명(계좌) 등을 정확히 기입 심사료 지급 관련
심사결과 심사위원장과 심사위원이 논문심사페이지에 직접 입력함
*자세한 내용은 논문심사입력 매뉴얼 참조
2018학년도 2학기 변경 
첨 부 물   SCI급 국제저명학술지나 한국연구재단 등재지(비자연계의 경우 등재후보지도 가능) 게재 증명서(혹은 acceptance letter) 1부(2009년 9월 입학자부터)  
학위청구논문 연구윤리 준수확인서(소정양식)
심사료 일 반 150,000 500,000 가상계좌 납부
(의대, 세종 제외)
학연산 200,000 600,000

* 경영학과,국제경영학과 학과내규및 전공내규 논문제출 자격 요건(연구실적등) 참조

3.
논문 심사결과 및 심사요지 등 입력 :
6월 14일(금)까지
최종 논문심사 완료 후 심사위원장과 심사위원이 심사결과 및 심사요지를 논문심사페이지에 입력함
* 자세한 내용은 논문심사입력 매뉴얼 참조
 
4. (도서관홈페이지)논문업로드 : 6월 24일(월) ~ 7월 5일(금)
이용자서비스>학위논문제출>http://library.korea.ac.kr>이용자서비스>학위논문제출
                                                                                           
5. (도서관) 완제본논문 사본, (소속학과 행정실) 학위논문제출확인증,
   완제본논문 속지복사본(속표지면+심사완료 검인표지면) 및
  논문표절예방 프로그램 검사확인서 제출 : 7월 4일(목) ∼ 5일(금)
 
6. 유의사항
  가. 완제본논문 작성요령 : 지식기반포탈시스템(Kupid)의 「지식관리>기획지식>규정>학칙」 및 대학원홈페이지의
「대학원소개 >학칙/규정 > 대학원학칙 일반대학원 시행세칙」에 있는 ‘일반대학원
시행세칙’ 제 4장 제2절 ‘학위논문 심사’ 참조(판형은 4・6배판임)
나. 접수된 논문심사신청서 및 심사료는 어떠한 경우에도 반환이 불가능함


다. 논문제목 변경
1) 완제본논문과 ‘논문심사신청서’의 논문제목이 일치하여야 하며, 변경 시 학생이 ‘논문심사신청서’ 의
제목을 포털에서 수정해야함(단, 최종심사전까지만 제목 수정이 가능함)
2) 변경방법 : 포탈로그인 > 학적/졸업 > 논문심사 > 학위청구논문심사 신청 > 논문제목 변경 후 저장

라. 완제본 논문제출
  1) 도서관 홈페이지(http://library.korea.ac.kr)의 「이용자서비스>학위논문제출」에 논문을 Up-load 하고,
'학위논문제출 확인증’을 출력하여 지정된 도서관에 ‘완제본논문’을 제출 후 확인증에 날인 받음
2) 소속학과 행정실에 ‘학위논문제출 확인증’, ‘완제본논문 속지복사본(속표지면+심사완료 검인표지면)’,
‘논문표절예방 프로그램 검사확인서’를 제출(해당 서류 미제출시 논문 불합격 처리됨)

마. 제출기한 엄수 : 제출기한을 넘긴 심사서류와 완제본논문은 접수하지 않으며, 
7월 5일(금) 까지 ‘학위논문제출 확인증’, ‘완제본논문 속지복사본’, ‘논문표절예방 프로그램 검사확인서’를
제출하지 않을 경우 불합격으로 처리함

                                                         2019. 4.

                                                      대 학 원 장



2019 Spring Semester Graduate School
Notices on Examination of Degree Dissertations
   
A. Important Dates and Related Notices
   - Apply for examination of degree dissertations online and submit the required documents to the   
     administration office of the corresponding department within the document submission period
- Degree candidates must apply online to receive notifications regarding degree dissertation tuition and
examination fees
 
1) Eligibility Requirements to Submit Dissertation for Examination

Classification Master’s Doctoral Integrated
Master’s-Doctoral
Requirement for
Completion
Major Courses:
24 credits
Research Courses:
8 credits
Advisor Designated
Courses
Major Courses:
36 credits
Research Courses:
8 credits
Advisor Designated Courses
Major Courses:
54 credits
Research Courses:
16 (12) credits
Advisor Designated Courses
Those expecting to earn the above are also eligible.( within the current semester)
Requirement for
Dissertation Submission
Fulfillment of the requirements for and passing of the Foreign Language and Comprehensive Examinations
Completion of the Human Rights & Gender Equality course
(applicable to those who enrolled from the spring 2017 semester onward)
  One copy of Certificate of Publication (or acceptance letter) from SCI-level renowned international journals or Korea Citation Index (KCI) Korean journals (KCI candidate journals are accepted for non-science & engineering fields): applicable to those who enrolled from September 2009 onward
Satisfaction of department bylaws
Deadline for Dissertation Submission Within 6 years from the year of admission Within 10 years from the year of admission Within 12 years from the year of admission
 

 Registration for the Human Rights & Gender Equality course: 

Step 1. Proceed through Blackboard > Course Search > Statutory Duty (Graduate Students) 

Course ID > Register

Step 2Take the Human Rights & Gender Equality course

Contact: Blackboard System E-learning Support Team 02-3290-1585 should you experience difficulties   

2) Online Application Period for Examination of Degree Dissertations : 

April 15 (Mon.) ~ April 18 (Thu.) 4:00 PM 

3) Application Method: Portal Login > Registration and Graduation > Evaluation for Thesis >
  Evaluation of Thesis (Masters and Doctoral)

4) Degree Dissertation Tuition Payment Period: May 1 (Wed.) – May 2 (Thur.) 16:00 

1 Pay an additional 7% or 5% (applicable to those who have pre-paid 2% 
during the regular registration period) of the tuition fee 

 2 Only those who have completed the online application for dissertation examination 
should pay the degree dissertation completion tuition fee.  

  3 Additional registration is not necessary for those enrolled in the regular semester 
(
additional registration is required for those who have completed the program).

5) Examination Fees Period: May 1 (Wed.) – May 2 (Thur.) 16:00

 

6) Examination Fees

1 After applying, print out your bill and pay the examination fee at KEB Hana Bank 

       during the payment period.

2 Printing the bill (remember to check the payment account): Proceed through Portal > 
School Register/
Graduation > Apply for the Dissertation Examination > Print out the examination fee bill

If the error message “not valid candidate” appears after clicking Apply for the Degree 
Dissertation Examination, close all Internet browsers and re-log in.

3 Departments of the College of Medicine and at Sejong campus must pay through the designated 

     account instead of the virtual account number, and the name of the depositor should be the name 

     of the student followed by the last three digits of their student number. 

College Bank Account Number
College of Medicine KEB Hana Bank 576-910003-93105
Sejong Campus KEB Hana Bank 670-910018-45805

BSubmission Documents

   1) Submission Period:  April 15 (Mon.) ~ April 18 (Thu.) 4:00 PM 

   2) Submission Documents: Submit the dissertation and following documents
 
to the administration office of the corresponding department . 

    Recommendation from an examination committee member and
   the list of examination committee
 members must be written by the academic advisor.

   Confirmation from the person in charge of the dissertation examination request
 form must be verified at 
the administration office of the corresponding department.

   One copy of the dissertation for examination needs to be delivered directly to the academic advisor.
 The remaining copies will be delivered to the committee members 
 by 
the administration office of the corresponding department.

   The request form for dissertation examination printed from the portal and all the attached 
 documents
 must be submitted to the administration office of the corresponding department. 

   After receiving the application form and supporting documents from the applicant, 
 the department administration office delivers the dissertation and screening guideline
  to the chair and members of the examination committee. 
 

Category Master’s Program Doctoral Program Notes
Dissertation for Examination 1. One copy for academic advisor
2. Two copies for the administration office of the corresponding department
1. One copy for academic advisor
2. Four copies for the administration office of the corresponding department
Temporarily-bound dissertation
Documents for Examination of Degree Dissertations Request for Dissertation Examination and Approval for Submission of Dissertation Print out after applying online    
Request for Dissertation Examination   Print out after applying online  
Approval for Submission of Dissertation   1. Recommendation from academic advisor
2. Signature and seal from academic advisor, a professor from the same department, and the head of the department
Separate form
Recommendation from the Dissertation Examination Committee 1. Recommendation from academic advisor
2. Signature and seal from academic advisor and the head of the department
Separate form
Point of Contact of the external member of the dissertation examination committee Accurately record the personal information, name of bank (account number), and other pertinent information Related to examination fee payment
Examination Results The Chair and members of the Dissertation Examination Committee shall directly enter the result on the Dissertation Examination page.
* Refer to the Manual for Entering Dissertation Examination Results for more details.
Amended Fall 2018
Supplements   A certificate of publication (a copy) or Acceptance letter of publication from one of the journals listed in the Science Citation Index (SCI) or in publications of the National Research Foundation of Korea as well as expanded publications (excluding science majors) (applicable to students admitted beginning fall semester, 2009)  
Confirmation of Compliance with Research Ethics for Degree Dissertation (Prescribed Form)
Examination Fee General 150,000 KRW 500,000 KRW Payment
through virtual account

(with the exceptions of the College of Medicine and Sejong Campus)
Academy-Research-Industry 200,000 KRW 600,000 KRW
 

C. Entering Dissertation Examination Results & Evaluation Summary: by June 14 (Fri.)
    After completing the final dissertation evaluation, the chair and members of the Dissertation Examination
    Committee enter the result and evaluation summary on the Dissertation Examination page.

   * Refer to the Manual for Entering Dissertation Examination Results for more details.
 
D. (Library Homepage) Online Uploading of the Dissertation: June 24 (Mon.) ~ July 5 (Fri.)    
    On the library homepage (http://library.korea.ac.kr), go to User Service > Submit Thesis >
     
http://library.korea.ac.kr >User Service > Submit Thesis. 
 
E. Submission of Complete Bound Copies of the Dissertation to the Library and Submission of 
   
copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation and 
  
 Confirmation of Thesis Plagiarism Check to the administration office of the corresponding
   department: 
July 4 (Thu.) ~ July 5 (Fri.)
 
F. Important Notices 
   1) Writing Guide for the Complete Bound Version of the Dissertation:
     Refer to Chapter 4 Section 2, Examination of Degree Dissertations, 
     in the Constitution of the Graduate School – Detailed Enforcement
    Regulations for the Graduate School(Bound dissertations should be 4 x 6).

   2) A submitted request form for a dissertation examination and examination fees are not returnable
3) Change of Dissertation Title
   The title of finalized dissertations must be identical to the dissertation title listed
    on the dissertation examination application form (Title change is not possible after the final screening)

   Revising dissertation titles: Proceed to Portal > School Register/Graduation >
    Dissertation Examination > Apply for the Dissertation Examination > Dissertation Title Change

 
4) Submission of the Complete Bound Version of the Dissertation:
    Upload the dissertation on the library homepage (http://library.korea.ac.kr
   
under User Service > Submit Thesis, print out the confirmation sheet and 
    get it stamped after submitting the complete bound version of the dissertation to the designated library.

 Submit the confirmation sheet, a copy of the title and signature pages of the complete
    bound version of the dissertation and
 Confirmation of Thesis Plagiarism Check 
   
to the administration office of the corresponding department.
5) Observance of the Submission Dates:
    Examination documents and complete bound versions of dissertations submitted 
    after the submission dates shall not be registered, and such dissertations shall be marked fail
    if a dissertation submission confirmation sheet of dissertation submission and

    a copy of the title and signature pages of the complete bound version of the dissertation 
    and Confirmation of Thesis Plagiarism Check have not been submitted by Friday, July 5.

 
                                    Aprill. 19 
                    Dean of the Graduate School
 

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